13.06.2018

Маємо остаточно передати тарифоутворення на органи місцевого самоврядування, — Геннадій Зубко

Маємо остаточно передати тарифоутворення на органи місцевого самоврядування та забезпечити відповідальність перед громадянами. Про це в ефірі «5 каналу» заявив Віце-Прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко.  

«В умовах реформи децентралізації ми зробили кроки не лише до фінансової децентралізації, а й тарифної. Повноваження зі встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги передаються місцевій владі. Сьогодні вже багато  міст вийшли з умов тарифоутворення незалежного регулятора – НКРЕКП, і самостійно складають тарифи, визначають, наскільки вони економічно обґрунтовані, а також яку допомогу можна надати своїм  комунальним підприємствам із місцевих бюджетів. Але ми хочемо довести цей процес до кінця, щоб місцеве самоврядування по всіх території України самостійно складало тарифи на тепло- та водопостачання, а головне – звітувало перед своєю громадою, чому встановлено саме такий тариф. Це підвищить якість тепло- і водопостачання, оскільки насамперед місцева влада буде зацікавлена у підвищенні рівня відповідних послуг. А жителі зможуть контролювати відповідність ціни і якості отриманих комунальних послуг», — зазначив Геннадій Зубко.

Він повідомив, що наразі, вже є новий склад НКРЄКП та ведуться переговори щодо остаточного завершення тарифної децентралізації.

Крім того, за словами Геннадія Зубка, «питання модернізації комунальних підприємств, критичної інфраструктури та систем життєзабезпечення й виконання норми Закону «Про теплопостачання»  в умовах децентралізації має бути пріоритетним для органів місцевого самоврядування».

Прес-служба Віце-прем’єр-міністра України

 

13 червня 2018 року         

 

Кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж сільська або селищна рада, яка ще досі не об’єдналась, — Зубко

 

Наразі в Україні вже створено 743 об’єднаних територіальних громади. Обрані голови, єдине, що у тих ОТГ, де вибори проходили цієї весни, ще не налагоджені прямі бюджетні взаємовідносини з центром. Вони настануть з нового фінансового року, але практично всі процедури стосовно передачі майна і отримання повноважень, а також щодо формування стратегії розвитку та створення нагальних об’єктів інфраструктури вже відбуваються. Сьогодні 665 громад уже працюють повноформатно. Реформа децентралізації набирає обертів, приклади успішних ОТГ пришвидшують з рішенням тих, хто ще не об’єднався. Люди зрозуміли, що зволікати — означає втрачати час і кошти. Про це в ефірі на 5 каналі заявив Віце-прем’єр-міністр — Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

На його переконання, питання, що першим зреалізувати у громаді: відремонтувати фельдшерський пункт, чи взятися за дороги, є питанням комунікації, котра вибудовується між обраною владою на місці і громадою. «У ході децентралізації запроваджено інститут старост. Саме вони повинні працювати у своїх громадах і роз’яснювати, у якій черговості буде відремонтований той чи інший об’єкт, що буде створено чи відбудовано за рахунок коштів громади, або за рахунок державної субвенції. Якраз у рамках цієї комунікації потрібно пояснювати людям, чому впроваджується саме цей проект, чому у цьому населеному пункті, і чого слід очікувати в рамках реалізації загальної стратегії», — зазначив Геннадій Зубко.

Щодо розвитку сільської медицини, то за словами Віце-прем’єр-міністра, першочерговою умовою для впровадження цього проекту за рахунок державної підтримки — є наявність лікаря. «В ідеалі інфраструктура має з’являтися там, де є фахівець. Але медичний працівник чи сімейний лікар не приїде працювати  туди, де йому не будуть забезпечені належні умови, де нема інфраструктури.

А сьогодні 85% ФАПів у сільській місцевості ще не мають водопостачання і водовідведення. Тому залучати сюди сімейних лікарів, педіатрів дуже важко. Потрібно розбудовувати інфраструктуру», — зазначив Геннадій Зубко.

Що стосується будівництва та ремонту доріг у 2018 році, то Віце-прем’єр-міністр переконаний, що попри небувалі розміри коштів спрямованих на розбудову магістральних автошляхів, суттєвим є і збільшення фінансування на місцеву дорожню інфраструктуру.

Йде масштабне відновлення центральних автомагістралей. Розпочиналося воно з західних областей, і зараз акцент зміщується на Центральну та Східну Україну, і це є важливим у впровадженні реформи  децентралізації, переконаний він.

«Але хочу наголосити, що саме з цього року 35%  із загальної суми виділених на ремонт доріг коштів, спрямовується саме на місцеві дороги. Додайте ще гроші, які надходять на ремонт місцевих доріг з реалізації «митного експерименту» запровадженого Президентом України, від перевиконання планів митницями. Куди саме вони повинні бути спрямовані, на які проекти? Звичайно, важливим є збудувати центральну дорогу через адміністративний центр громади, щоб всі побачили хороше дорожнє покриття, нове освітлення. Але ми ставимо завдання, щоб у першу чергу ще й ремонтувалися дороги там, де є опорна школа, де є необхідність перевезення дітей з початкової школи шкільним автобусом. Також першочергово мають ремонтуватися дороги до медичних закладів. І контроль за виконанням цього проекту залишається за громадами»,  — наголосив Геннадій Зубко.

Він переконаний, що субсидіарність реформи полягає у тому, що влада у своїй звітності максимально наближається до людей. Раніше сільський голова виходив, розводив руками і казав: у мене є лише печатка і зарплата, а всі інші питання ідіть й вирішуйте в районі, області чи у Києві. А зараз керівник ОТГ так говорити не може, є місцеві податки, є і чималий відсоток Дорожнього фонду, який спрямовується на місцеві дороги.

«І тут постає питання наявності проектів. Кошти, які є у розпорядженні громади необхідно освоювати у рамках стратегії. Звичайно, проект щодо ремонту чи будівництва дороги вартує грошей. Але якщо такий проект у тебе є, і ти подаєш його на розгляд у ДФРР, або на розгляд обласної адміністрації щодо використання коштів, які надходять з Дорожнього фонду та у результаті «митного експерименту» — то тоді тобі важко відмовити. Звичайно, на все це потрібні не стільки кошти, скільки час. По кожній громаді ми вже бачимо сьогодні зміни. Так, є більш успішні, котрі мають на своїй території бюджетоутворюючі підприємства, де працює бізнес, де кошти надходять від податків, акцизів. Такі громади розвиваються швидше. Але є громади, які не мають подібних преференцій та ресурсів. І тут головною умовою стає якісний менеджмент. Але я можу чітко заявити, що кожна із вже створених ОТГ працює краще, ніж та сільська або селищна рада, яка ще досі залишається не об’єднаною», — заявив Геннадій Зубко.

Він повідомив, що сьогодні за підтримки Уряду, Європейського Союзу є можливість організувати навчання таких лідерів громад, допомогти їм щодо визначення пріоритетів, і що найголовніше — розроблення стратегій.

Украй важливим є питання контролю громади за використанням коштів. Звичайно, будь-які бюджетні кошти підпадають під бюджетне законодавство і контролюються Держказначейством з точки зору спрямування видатків. А ось що стосується активності та ефективності їх використання — це вже зона відповідальності депутатського корпусу і всіх членів громади, наголошує він.

«Люди бачать скільки коштів надійшло у скарбничку громади, а бюджети громад зараз зросли у 7-10 разів, і куди ці кошти спрямовуються. На дитячий садок, на школу чи на щось інше. Саме депутатський корпус має контролювати проходження фінансів і змусити звітувати за кожну копійку. Другим рівнем контролю є державна аудиторська служба, яка може перевірити, як ці кошти використовуються безпосередньо. Додайте ще  правоохоронні органи. Будь-яка людина, котра проживає в громаді може звернутися до контролюючих органів й ініціювати перевірку. Люди зараз активні, вони за необхідності звертаються і у правоохоронні органи, і у державні структури, навіть до Кабінету Міністрів.

Ми, як Уряд, у першу чергу контролюємо виконання законодавства. Зараз ми якраз обговорюємо необхідність створення нового закону, який забезпечить державний контроль за дотриманням законодавства і Конституції України органами місцевого самоврядування. Раніше це було компетенцією загального нагляду прокуратури, у неї цю функцію у ході реформи забрали. Її мали передати префектам на місцях, але інститут префектів ще не запрацював, тому питання контролю за виконанням вимог законодавства стоїть гостро. У країнах ЄС префекти беруть участь у затвердженні бюджету місцевого самоврядування і контролюють його ефективність. Це питання забезпечення конституційних прав і свобод громадян, у тому числі виконання делегованих державою функцій у частині охорони здоров’я, освіти, пенсійного забезпечення, інших сервісів, як то вивіз сміття, теплопостачання тощо. І це потребує законодавчого врегулювання», — наголосив Геннадій Зубко.