На минулому тижні в діючому законодавстві України відбулися наступні зміни

У ВРУ зареєстрований проект Закону України  № 8333 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покладення на органи місцевого самоврядування відповідальності за організацію та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів і територій».

Метою розробки проекту Закону є законодавче внормування покладення на органи місцевого самоврядування відповідальності за організацію та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів і територій в умовах реформування місцевого самоврядування в Україні.

Проектом Закону передбачається внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Прийняття проекту Закону дозволить законодавчо внормувати покладення на органи місцевого самоврядування відповідальності за організацію та забезпечення пожежної безпеки населених пунктів і територій. Це забезпечить ефективність функціонування державної системи цивільного захисту в умовах реформування місцевого самоврядування в Україні.

 

 

У ВРУ зареєстровано проект Закону України № 8334 «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» (щодо використання об’єктів та майна державних і комунальних закладів освіти)».

Основною метою законопроекту є забезпечення освітнього процесу належними умовами для праці та здобуття освіти, організації і супроводження освітнього процесу та функціонування закладів освіти. Надавши можливість освітнім заклад шляхом надання в оренду нерухомого майна, яке перебуває на їх балансі, отримувати додаткові фінансові ресурси та створити необхідні соціально-побутові умови для працівників та студентів. Реалізація Закону сприятиме врегулюванню питання щодо надання суб’єктам господарювання в оренду нерухомого майна, яке перебуває на балансі закладів освіти, що надасть можливість закладам освіти отримувати додаткове фінансування та створить належні умови для праці та здобуття освіти, організації і супроводження освітнього процесу та функціонування закладів освіти.

 

8 травня набрав чинності Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затверджений Наказом Міністерства освіти та науки України № 367 16 квітня 2018 року.

Згідно з документом, дитина має право навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає, без проведення будь-яких конкурсів.

Якщо батьки бажають віддати свою дитину в початкову школу, яка не закріплена за місцем проживання – вони можуть зробити це. Необхідно подати заяву на зарахування в обрану школу на вільні місця.

Зарахування на вільні місця відбуватиметься за результатами жеребкування. Його мають провести в один із днів (за вибором закладу) в період з 5 до 10 червня.

Зазначимо, заяву про зарахування потрібно подати до школи до 31 травня.

 

З 20 вересня 2019 року набувають чинності нові правила контролю за безпекою харчування в закладах освіти. Вони передбачають держконтроль на всіх етапах виробництва та обігу харчових продуктів за принципом «від лану до столу».

Відповідні норми передбачені Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».

Зокрема, найважливішим нововведенням стане запровадження міжнародної системи НАССР, яка ідентифікує, оцінює і контролює ризики на всіх етапах виготовлення харчових продуктів.

Окрім впровадження у себе системи НАССР, суб’єкт господарювання, який надає послуги харчування в закладах освіти, повинен бути внесений в Державний реєстр потужностей операторів ринку та мати можливість простежувати інших операторів ринку, які постачають йому харчові продукти.

 

 

9 травня в Україні набув чинності закон про кібербезпеку. Закон був оприлюднений в офіційній парламентській газеті «Голос України» 9 листопада 2017 року. Він вступив в силу через шість місяців з дня опублікування.

Згідно з прийнятим законом в Україні повинна бути створена Національна телекомунікаційна мережа і Державний центр кіберзахисту. Також повинна бути сформована урядова команда реагування на комп'ютерні надзвичайні події CERT-UA для аналізу даних про кіберінцідентах і для надання практичної допомоги щодо усунення їх наслідків.

В рамках даного закону визначаються основні об'єкти кіберзахисту, які становлять критичну інфраструктуру країни, принципи забезпечення кібербезпеки і національну систему кібербезпеки. Глава держави координує діяльність в сфері кібербезпеки через очолювана ним Рада національної безпеки і оборони.

 

 

У шестимісячний строк із дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від   03.10.2017 р. № 2148-VIII (чинний із 11.10.2017) Уряду було доручено підготувати та подати на розгляд ВРУ законопроект щодо  запровадження професійної пенсійної системи.

Як результат, Мінсоцполітики розробило законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної професійної пенсійної програми.

Пропонується запровадити з 1 січня 2019 року накопичувальну систему пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами для окремих категорій осіб віком молодше 35 років з числа зайнятих на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1, на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою КМУ від 24.06.2016 р. № 461 (далі - Список № 1 та Список № 2) та за результатами атестації робочих місць на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної системи пенсійного страхування за відповідними професійними пенсійними програмами для вказаних категорій працівників стануть додаткові страхові внески, які сплачуватимуться роботодавцем.

Страхові внески здійснюватимуться за рахунок підвищеної ставки ЄСВ: на 15% - за осіб, які зайняті на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1; на 7% - за осіб, які зайняті на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 та за результатами атестації робочих місць на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Запровадження професійної пенсійної системи дозволить формувати заощадження, якими особа зможе скористатися правом для дострокового виходу на пенсію до досягнення загального пенсійного віку у разі наявності необхідної тривалості спеціального та загального страхового стажу роботи та отримання щомісячної професійної пенсійної виплати із накопичених сум коштів. Особам, які не стануть учасниками цієї системи та працюють (працювали) на роботах і посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, така пенсія призначатиметься на умовах, які визначені законодавством.

 

Кабмін схвалив і направив до Верховної Ради законопроект, який передає фермерам та їх нащадкам виділені їм у постійне користування аграрні землі.

Йдеться про передавання у власність близько 0,5 млн га понад 25 тис осіб. Щоб стимулювати появу фермерів, на початку 1990-х років держава передавала їм земельні ділянки у постійне успадковуване володіння. Цей механізм дозволяв зберігати господарство протягом поколінь і передавати ділянки у спадщину. Однак замість підтримки фермерів влада скасувала норму, згідно з якою після шести років успадкованого володіння земля переходила у приватну власність фермера, замінивши її правом постійного користування. Тобто земля перебувала в розпорядженні фермерського господарства доти, доки залишався живим її одержувач — голова господарства. Після його смерті сім'я втрачала право на землю. За таких умов про жодні сімейні ферми йтися не могло.

Понад 15 років знадобилося, щоб зробити перший крок для відновлення справедливості. У квітні 2018 року уряд ухвалив і направив до Верховної Ради законопроект, яким ці землі передаються у власність фермерам та їх нащадкам. Йдеться про півмільйона гектарів землі, які де-факто, але не де-юре, належать майже 25 тис фермерів.

З урахуванням членів їх сімей це рішення стосується не менше 100 тис осіб, які своєю працею заслужили право власності.

Через п'ять днів після передавання до парламенту урядового законопроекту був зареєстрований альтернативний законопроект. Автори — депутати, представники політичної сили, яка декларує підтримку сільськогосподарських виробників. Проте, всупереч цим деклараціям, у їх редакції законопроекту через незнання чи інші причини фермери не зможуть отримати у приватну власність всю свою землю, якою вони користуються з 1990-х років. У депутатському законопроекті землі «передаються безоплатно у власність у наданому розмірі громадянам України — власникам таких [фермерських] господарств».

Згідно із статтею 121 Земельного кодексу, норми безоплатної приватизації для ведення фермерського господарства встановлені на рівні земельної частки (паю) на території відповідного села чи селища. У середньому по Україні це 4 га. Для порівняння: середній розмір ділянок, які отримали перші українські фермери, становить 50 га. Ніяких змін до відповідної статті Земельного кодексу розробники не пропонують, тож фермери зможуть претендувати лише на 4 га. Тобто в 12,5 разу менше, ніж середня ділянка. Ще одна несправедливість - пропозиція ввести на фермерські землі «подвійний мораторій», тобто передбачити, що їх продаж не допускається навіть при закінченні терміну мораторію на продаж аграрних земель.

Асоціація фермерів та приватних землевласників України підтримала урядовий законопроект, виходячи з його простоти і справедливості. Документ передає у власність фермерів саме ті землі, які вони отримали на зорі незалежності.

 

11.05.2018р. (набрання чинності 1 місяць) Уряд ухвалив рішення, яким вдосконалив процедуру відбору посадовців категорії «А» та фахівців з питань реформ.

Ці зміни дозволять зробити конкурс більш прозорим та коротким. Найважливіші з них: автоматизація перевірки професійних знань, зменшення кількості етапів, зменшення прохідного бала, мотиваційна анкета та удосконалення перевірки знання іноземних мов.

Ці зміни засновані на аналізі чинної конкурсної процедури.

Перелік тестових питань матиме не менш ніж 100 питань на знання не більш ніж 5 нормативно-правових актів. Під час тестування комп'ютер обере для кожного кандидата 25 завдань з цього переліку.

 

На сайті Міністерства освіти і науки України розміщено проект Державного стандарту з української мови як іноземної.

Документ містить вимоги України до рівня володіння українською мовою осіб, для яких вона не є рідною (першою).

Держстандарт уніфікує систему вимог до володіння українською мовою та містить чіткий перелік комунікативних умінь і навичок на кожному рівні \за всіма видами мовленнєвої діяльності (слухання, читання, письмо, говоріння).

Документ розроблено з метою єдиного підходу до розроблення нових навчальних програм, створення сучасних підручників з української мови як іноземної, підготовки словників, відкриття україномовних програм та мовних центрів.

Це зумовлено, зокрема, тим, що в межах Болонського процесу, до якого Україна приєдналася ще в 2005 році, щорічно зростає кількість програм обміну між українськими та закордонними університетам. Як наслідок – зростає кількість іноземних студентів, охочих опанувати українську мову.

 

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України оновлює державні будівельні норми, зокрема, відповідно до нових норм не допускається улаштування автостоянок тимчасового зберігання на тротуарах.

Такі зміни містяться у новому ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці і дороги населених пунктів», що встановлює вимоги на проектування та будівництво вулиць і доріг міських і сільських населених пунктів. Такі зміни містяться у новому ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці і дороги населених пунктів», що встановлює вимоги на проектування та будівництво вулиць і доріг міських і сільських населених пунктів.

«Сьогодні хаотичне паркування автомобілів значно ускладнює дорожній рух, спричиняє додаткові затори і найважливіше – створює небезпеку та незручності для руху пішоходів. Тому норма щодо заборони розміщення автостоянок тимчасового зберігання, зокрема, на тротуарах, стала однією зі змін при оновленні ДБН щодо вулиць і доріг. Це сприятиме підвищенню безпеки у пішохідних зонах та мінімізації можливих аварій за участю пішоходів», – сказав він.

Згідно з новим ДБН не допускається проектування тимчасових автостоянок: на тротуарах; уздовж проїзних частин магістралей загальноміського значення безперервного руху; уздовж проїзних частин магістралей загальноміського значення регульованого руху і магістралей районного значення у випадку, коли коефіцієнт використання пропускної здатності наближається до 1, та при виділенні на цих магістралях окремих смуг для руху маршрутного транспорту.

Новий проект ДБН щодо вулиць і доріг розроблений на заміну аналогічного ДБН 2001 року, вже затверджений і буде опублікований найближчим часом.

 

 

11.05.2018 року Кабінет міністрів України затвердив план заходів щодо впровадження концепції реалізації державної політики у сфері теплопостачання до 2020 року.

Метою концепції реалізації державної політики у сфері теплопостачання є підвищення якості надання послуг, створення умов для залучення інвестицій, поліпшення економічного стану та розвиток підприємств теплової енергетики.

Реалізація концепції передбачена в три етапи:

розробка та прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на вдосконалення регулювання відносин у сфері теплопостачання;

підтримка та стимулювання галузі;

створення умов для впровадження енергозберігаючих технологій, а також функціонування сфери теплопостачання за принципом самоокупності та беззбитковості.

 

10.05.2018 року Кабінет міністрів схвалив розроблений спільно з експертним середовищем бренд Ukraine NOW UA («Україна ЗАРАЗ») для позиціонування України в світі.

Команда уряду, Мінінформполітики, експерти працювали над створенням бренду "Україна ЗАРАЗ". Роботу завершено. Це буде бренд України у світі.

Зображення нового бренду являє собою напис Ukraine NOW, в якій слово «Ukraine» використовується без кольорової заливки, слово «NOW» жовтого кольору.

Крім того, в кінці напису є символ у синьому колі, який має асоціюватися з оповіщеннями. Передбачається, що на основі бренду буде розроблено модульний бренд-бук, який стане «єдиним голосом» України по всьому світу.

 

 

10.05.2018 року Кабінет міністрів України схвалив концепцію відродження українського авіабудування на період до 2022 року.

Метою реалізації даної стратегії є стабільний розвиток авіабудівної галузі та створення умов для формування в 2022 році рентабельного і високотехнологічного виробництва авіаційної техніки, яке здатне забезпечити поступове зростання виробництва і продажу нових конкурентоспроможних моделей серійних, модернізованих пасажирських і транспортних літаків, вертольотів, літаків малої і безпілотної авіації.

Стратегія реалізовуватиметься за наступними напрямками: підтримка національного виробника; підвищення конкурентоспроможності продукції авіабудування; проведення структурних змін, зокрема приватизація підприємств, створення інтегрованих структур управління галуззю; розробка нових літаків і вертольотів і модернізація існуючих типів пасажирських і транспортних літаків, вертольотів, модернізація існуючих типів авіаційних двигунів і розробка нових авіаційних двигунів, іншої авіаційної техніки, яка буде користуватися попитом на ринку; реструктуризація, модернізація і технічне переоснащення виробничих потужностей серійних літакобудівних підприємств, центрів базового технічного обслуговування і ремонту авіаційної техніки українського виробництва; створення і впровадження в серійне виробництво принципово нових технологій та засобів їх реалізації на підприємствах, які випускають літаки, авіаційні двигуни, агрегати і системи, вуглецеві композитні матеріали, інші зразки та комплектуючі частини авіаційної техніки; створення сприятливих умов для реалізації авіаційної техніки, впровадження ефективних схем її продажу, зокрема з використанням лізингових схем.

 

 

 

Т.в.о. начальника юридичного відділу                                                           Антілова А.Є.